Axel Gallen-Kallelan malaus Lemminkäisen äiti
1800-luvun toisella
puoliskolla tapahtuneen taiteen nousu tunnetaan Suomen taiteen
historiassa ”kultakautena”. 1850- ja 1860-luvulla suomalaisten
taiteilijoiden suosituin opiskelupaikka oli romantiikan maiseman ja
kansankuvauksen perinteitä ylläpitänyt Dusseldorf Saksassa.
Kuvanveistäjien keskus oli näihin aikoihin Rooma, jossa
työskentelivät Walter Runeberg ja Johannes Takanen.
1870-luvulla Pariisi nousi
kansainväliseksi taidekeskukseksi. Likeisimmät esikuvat suomalaiset
löysivät Ranskan realistisista ulkoilmamaalareista. Albert Edelfelt
siirtyi ulkoilmamaalaukseen 1870-luvun lopussa. Huomattava oli
naisten suuri panos kultakauden taiteessa. Helene Schjerfbeck, Maria
Wiik, Amelie Lundahl ja Egil Danielsson-Gambogi olivt realismin
kauden taitelijoita. Tunnettuihin realisteihin lukeutuivat myös
Aksel Gallen (Akseli Gallen-Kallela) sekä Eero Järnefelt.
1890-luvun alussa Pariisin
matkustaneet nuoret taiteilijat, Magnus Enckell, Ellen Thesleff,
Bedda Stjernschantz, Ellen Thesleff, Bed Stjernschantz ja Väinö
Blomstedt, kiinnostuivat sisäistä näkemystä ja henkisyyttä
etsineesta symbolismista. Samaan aikaan Hugo Simberg loi oman
myyttisen kuvamaailmansa.
Kuvanveisto sai eniten
virikkeitä ranskalaisesta salonkirealismista. Robert Stigell kuvasi
1880-luvulla työläisen arkiasussaan, Ville Vallgren tunnetaan
sensuelleista naiskuvistaan a Emil Wikström useista monumenteistaan.
Tuusulan rantatietä on
luonnehdittu Suomen kulttuurin pyhäksi tieksi. Eikä syyttä, tien
varrella Aleksis Kiven haudalta Sibeliuksen Ainolaan on luotu tärkeä
osa maamme kirjallisuudesta, maalaustaiteesta, musiikista ja koko
kansallisesta kulttuurista. Taiteilijayhdyskunta sai alkunsa vuonna
1897, jolloin kirjailija Juhani Aho muutti taidemaalarivaimonsa Venny
Soldan-Brofeldtin kanssa Vårbackan huvilaan. Aho asui sittemmin
Aholaksi kutsutussa rakennuksessa 14 vuotta ja kirjoitti siellä mm.
romaaninsa Juha.
Yhdyskunnan ensimmäinen
uusi rakennus oli Pekka Halosen nykyiseen Halosenniemeen rakentama
komea ateljeekoti, joka saatiin asuttavaan kuntoon vuonna 1901.
Samana vuonna runoilija J.H. Erkko rakensi Erkkolan rantatien
eteläpäähän ja taidenmaalari Eero Järnefelt pystytti järven
rantaniitylle Suvirannan. Aho johdatti Tuusulaan myäs
säveltäjämestari Jean Sibeliuksen, joka rakennutti 1904 Lars
Sonckin piirtämän Ainolan hieman rantatiestä syrjässä olevalle
mäelle.
Tuusula taideyhdyskuntaa
kuuluivat olennaisena osana Lomakodit Onnela, Syvälahti ja
Syväranta. Näiden tunnetuimpia täyshoitolaisia olivat Eino Leino,
Uuno Kailas ja Robert Kajanus.
Nimekkäiden
taiteilijoiden muodostama yhteisö veti luonnollisesti puoleensa
Suomen kulttuurin nuorta polvea. Tuusulan taiteilijakotien ilmapiiri
ja tuki merktisivät paljon mm. Juhani Siljolle, Joel Lehtoselle,
F.E. Sillanpäälle, Leevi Madetojalle ja Toivo Kuulalle. Kaikki
Tuusulan taiteilijat olivat suomenmielisiä. Poikkeusetta he
arvostivat Aleksis Kiveä suomalaisen hengen jättiläisena. Kivi
vietti elämänsä viimeiset kuukaudet veljensä Albert Stenvallin
luona Tuusulan Syvälahdessa. Hänet on haudattu pitäjän
kirkkomaahan, rantatien alkupäähän.
Axel Gallen (Akseli
Gallen-Kallela) maalasi vuonna 1894 taulun Symbosium, jossa Jean
Sibelius, Robert Kajanus, Oskar Merikanto ja taiteilija itse on
kuvattu pikkutunneilla Hotelli Kämpissä. Kuvasta aistii hyvin
helsinkiläisen 1890-luvun boheemitaiteilijoiden intensiivisen
elämäntyylin, vaikutteet ”suoraan Pariisista” ja eri
taiteenalojemme huippunimien tiiviin seurustelun.
Ravintoloitsija Carl Kämp
rakennutti Helsingin Esplanadin varrelle Theodor Höijerin
suunnitteleman mannermaisen loistohotellin, jonka avajaisia
vietettiin lokakuussa 1887. Hotellissa toimi ”täydellisesti
eurooppalainen” kahvila ulkoterasseineen, ja kellaritiloissa oli
”biertunneli”.Ala-Kämpiä kutsuttiin myös Pörssikahvilaksi,
sillä siitä tuli kaupungin liikemiesten kohtauspaikka. Ylä-Kämpiin
keskittyi ilta- ja yöelämä, ja siellä esiintyi tunnettuja
varieteetaiteilijoita. Kämp oli hintatasoltaan ykkösluokan paikka,
asiakkaat esiintyivät iltaisin juhla-asuissa, ja kaikille oli
yhteistä ”herrasmiesmäinen” käytös pikkutunneillakin.
Kämp saavutti suuren
suosio helsinkiläisten keskuudesssa. Kantapöydissä istui kaupungin
älymystöä ja boheemeja ja ”sitseistä” kerrotaan lukuisia
kulttuurikaskuja. Vakituisiin asiakkaisiin kuului joukko
pariisilaiselämään tutustuneita nuoria taitelijoita, jotka yhtä
lailla istuskelivat naapuritalon Catanin konditoriassa. Tähän
joukkoon kuuluivat mm. Jean Sibelius, Robert Kajanus, veljekset Eino
ja Kasimit Leino, Juhani Aho, Eero Järnefelt, Axel Gallen, Pekka
Halonen, Väinö Blomstedt ja Emil Wikström. Kämpissä ”paasattiin”
yömyöhään, joskus jopa monta vuorokautta yhteen menoon.
Filosofia, symbolismi, magia ja Ruusu-Risti siivittivät talon
antimien ohelle mielikuvituksen lentoa. Taitelijoille oli yhteistä
intensiivinen luomiskausi 1890-luvulla.Siekailematta tuotiin esille
sekä keskinäinen ihailu ja itsetunto että ankara kritiikki ja
halveksunta tosinajattelivia kohtaan.
Monet Kämpin
kantavieraista kuuluivat nuorsuomalaiseen piiriin, ja sortovuosina he
asettuivat puolustumaan Suomen autonomiaa. Kämpissä suunniteltiin
vastarintaliikkeen toimia, pidettiin isänmaallisia juhlatilaisuuksia
ja järjestettiin kansalaiskokouksia. Poliittisesti merkittäviä
ratkaisuja hotellissa tehtiin myös keväällä 1918, kun saksalainen
kenraali Rudiger von der Goltz piti siellä päämajaansa Helsingin
valtauksen jälkeen.
Lähdeaineisto: Suomi
kautta aikojen ISBN-8933-60-X
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti