Kurun haaksirikon pelastustöitä
Suomen sisäpolitiikan
1920-luvun alussa alkanut oikeistolaistuminen huiepntui vuosikymmenen
lopulla äärioiekiston kansannousuksi. Parlamentarismiin
tympääntyneet äärioikeistolaiset vaativat kommunismin kitkemistä
maasta.
Itsenäisen Suomen
puolesta taistellut valkoisten ydinjoukko on seurannut koko
1920-luvun ajan ärtyneenä maan sisöpoliittisen tilanteen
kehittymistä. Se tuntee voittaneensa sodan, mutta hävinneensä
rauhan, kun kansan eheytymiseen tähtäävä politiikka on sallinut
vasemmiston koota rauhassa voimiaan. Kommunistien toiminta laajoine
lakkoiluineen ja mielenosoituksineen tuntuu vain jatkuvan, vaikka
liikkeen johto istuukin kaltereiden takana. Äärioikeistolaiset
päättävät, että nyt on lopultakin turvauduttava vapaussodan
tulokset ja pistettävä kansa jälleen ruotuun. Nousu alkaa
Lapualla, jossa maakunnan miehet keskeyttävät Vihtori Kosolan
johdolla 23. marraskuuta kommunistisen nuorisoliiton kokouksen ja
repivät osanottajien punaiset paidat. Joulukuun 1. päivänä
Lapualla pidetään suuri kokous, jossa valtiovallalta vaaditaan
ankaria toimia kommunistien nujertamiseksi.
Suomen teollisuus kehittyy
suotuisasti 1920- ja 1930-luvulla. Vaikka maa- ja metsätalous pysyy
ylivoimaisesti tärkeimpänä työllistäjänä, teollisuuden osuus
maan bruttokansantuotteesta kasvaa nopeasti. Vuonna 1938 teollisuuden
ja rakennustoiminnan osuus bruttokansanstuotteesta on 30 %, kun
alkutuotannon osuus on 36 %. Teollisuuden tuotannon kasvun taustalla
on kotimaisen energian, sähkön, saannin yleistyminen. Teollisuuden
tarpeisiin valjastetaan useita suurehkoja koskia ja 1920-luvun
alussa, jolloin aloitetaan myös työt maan tärkeimmän
turistinähtävyyden, Imatrankosken partaalla. Vuoksen vanha uoma
padotaan ja sen itäpuolelle rakennetaan koneasema n. 0.5 km:n
pituista ja i5 metriä levyistä yläkanavaa pitkin. Koneasemalta
vedet virtaavat alakanavan kautta takaisin Vuokseen. Ensimmäisenä
valmistuneen Viipurin voimansiirtojohdona välityksellä
voimalaitoksen tuottamaa sähköä päästään syöttämään
yleiseen kulutukseen helmikuussa 1924, ja itse voimala aloittaa
toimintansa 25. toukokuuta.
Näsijärvellä Tampereen
edustalla tapahtuu 7. syyskuuta pahin Suomen sisävesillä koettu
onnettomuus, kun matkustajia täynnä oleva höyrylaiva Kuru kaatuu
ankarassa myrskyssä. Laiva kallistuu nopeasti vasemmalle kyljelleen,
vaappuu hetken paikallaan, pyörähtää muutaman kerran ympäri ja
uppoaa 18 metrin syvyyteen. Huomattava osa matkustajista onnistuu
pelastautumaan, mutta 138 ihmistä vaipuu Näsijärven aaltoihin.
Vihtori Kosola
Lapuan liike
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/tampereella_vuonna_1929_19034.html#media=19036
Kurun laivaonnettomuus 7.9.1929
http://www15.uta.fi/koskivoimaa/liikkuminen/1918-40/kuru3a.htm
HL Kuru
http://fi.wikipedia.org/wiki/HL_Kuru
Vuosi 1929
Vuoden 1929 pörssiromahdus
Maataloustiedustelu
1929-1930
Lähdeaineisto: Kronikka
1900-1999 ISBN 951-35-6529-7
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti