Edward Iston maalaus
”Hyökäys” kuvaa tilanne helmikuun manifestin jälkeen 1899
Saavuttuaan lokakuussa
1898 Helsinkiin Bobrikov luki rajamaan korkeimmille viranomaisille ja
lehdistölle kenraalikuvernöörin palatsissa ohjelmapuheensa, jossa
hän suorasukaisesti ilmoitti, että läheisemmän yhteyden
aikaansaaminen Suomen ja keisarikunnan välille oli välttämätöntä.
Tästä seikasta ei hänen mukaansa saanut esiintyä
väärinkäsityksiä. Venäjä oli yhteinen ja jakamaton, kuten se
valtaistuinkin, jonka suojassa suuriruhtinaskunta oli saavuttanut
hyvinvointinsa. Suomen sisäinen hallinto ja paikalliset oikeudet
säilyisivät, elleivät ne ole ristiriidassa Venäjän edun ja arvon
kanssa, Bobrikov julisti keisarille ja tällä kertaa myös Venäjälle
uskollisuuttan vakuuttaville senaattoreille. Suomen oloihin
perehdyttyäään kenraalikuvernööri joutui toteamaan, ettei maalla
ollut mitään yhteistä valtakunnan kanssa ja että matkustus täällä
oli kuin ulkomailla kulkemista. Kuitenkin tämä alue Bobrikovin
mielestä valtakunnan pääkaupungin lähin ja strategisesti erittäin
tärkeä rajamaa. Mutta kaikki olosuhteet hallinnon sisäistä
rakennetta myöten edistivät jatkuvaa vieraantumista Venäjästä.
Suomen asiaan
tartuttiinkin pitävästi ja nimenomaan sotilaskysymyksen vuoksi. Jo
heinäkuussa 1898 keisari oli antanut senaatin tehtäväksi laatia
joulukuun alkuun mennessä luonnoksen uutta asevelvollisuuslakia
varten. Senaatin ehdotuksessa tähdennettiin Suomen perustuslakeihin
vedoten, ettei asiaa voitu ratkaista muuten kuin keisarin ja
valtiopäivien yhteisellä päätöksellä. Senaatin mielestä vuoden
1878 asevelvollisuuslaki täytti hyvin tehtävänsä. Tämän vuoksi
se ei voinut hyväksyä Venäjän pääesikunnan laatimaa ehdotusta
muutamia vähäisiä yksityiskohtia lukuun ottamatta, vaan valmisti
kokonaan uuden esitysluonnoksen, joka olennaisissa kohdin tukeutui
voimassa olleesseen asevelvollisuuslakiin. Bobrikov ja Venäjän
sisäministeri puolestaan katsoivat senaatin ylittänen valtuutensa
ryhtyessään laatimaan uutta esitystä. Venäläisellä taholla
korostettiin, että senaatin tehtävänä oli muotoseikkojen
valvonta. Hallituksen jo hyväksymät laajat periaatteelliset
kysymykset oli sellaisinaan jätettävä valtiopäiville.
Suomen asevelvollisuusasia
ja kysymys yleisvaltakunnalisen lainsäädännön ulottamisesta
Suomeen tulivat ajankohtaisiksi juuri vuosisadan taitteessa. Suomen
säädyt kutsuttiin ylimääräisille valtiopäiville tammikuussa
1899 käsittelemään hallituksen asevelvollisuuslakiesitystä.
Nopeasti kävi ilmi, että säädyt eivät missään tapauksessa
hyväksyisi Suomen oman asevelvollisuusarmeijan liittämistä osaksi
Venäjän armeijaa. Silloin Nikolai II neuvonantajineen pääti lyödä
kaksi kärpästä yhdellä iskulla : ratkaita
asevelvollisuuskysymyksen ilman säätyjä ja rajoittaa niden
valtuuksia valtakunnan kokonaisetua koskevissa asioissa. Tähän
tarvittiin helmikuun manifestin nimellä tunnettu julistuskirja,
jonka keisari allekirjoitti 15. helmikuuta 1899.
Bobrikovin mielestä
syntynyt ”sekaannus” pohjatui siihen, ettei Suomessa ymmärretty
kyseessä olevan yleisvaltakunnallinen yhteiskuntajärjestys.
Tilanteen selkeyttämiseksi oli annettava erityinen ukaasi (julistus)
sellaisten lakien säättämisjärjestyksestä, joilla oli
yleisvaltakunnallista merkitystä. Tätä Venäjän
oikeusministeriössä jo valmisteltiinkin. Venäjän sotaministerin
ja kenraalikuvernöörin aloitteesta oli perustettu komitea
muotoilemaan tarvittavat säädökset oikeusministeriössä
säilytetyn aineiston pohjalta. Suuriruhtina Mihailin johtaman
komission työ oli ripeää, ja Suomen ministerivaltiosihteerin
tekemät huomatukset Suomen perustuslakien asettamista vaatimuksista
se jätti ottamatta huomioon. Komissio valmisti perussäännökset
yleisvaltakunnallisten lakien säätämisestä. Ne julkaistiin
keisarin 15.2.1899 hyväksymän armollisen julistuskijran eli
helmikuun manifestin yhteydessä, joka aloitti ensimmäisen
sortokauden (1899-1905).
Venäläisten pyrkimysten
taustalla oli Saksan yhdistymisen aiheuttanut poliittisen
voimatasapainon muuttuminen Keski-Euroopasssa. Saksasta oli tullut
Venäjälle turvallisuuspoliittinen uhkatekijä, ja Pietarin
varmistaminen vaati Venäjän hallitusta lujittamaan otettaan ensin
Baltiassa ja sitten myös Suomessa. Pyrkimyksille antoivat pontta
venäläisten nationalistien vaatimukset vahvistaa valtakunnan kielen
ja kulttuurin asemaan reuna-alueilla.
Manifestissa todettiin
Suomen saaneen Aleksanteri 1:ltä ja hänen seuraajiltaaan oman
paikallisen lainsäädäntönsä ja hallintonsa. Sen sijaan ei ollut
olemassa täsmällisiä ohjeita yleisvaltakunnallisten ja siis myös
Suome koskevien lakien säätämisjärjestyksestä. Sama puute koski
ainoastaan Suomessa voimaan tulevia valtakunnan etuihin liittyviä
lakeja. Puutteen poistamiseksi oli annettu puheena olevat
perussäännökset, joiden mukaan aloitteen yleisvaltakunnalisen
lain säätämiseksi saattoi thedä joko valtakunnan ministeri tai
Suomen ministerivaltiosihteeri. Näiden tuli kuitenkin ensin
neuvotella keskenään. Aloiteoikeus oli myös kenraalikuvernöörillä
mutta joko ministerin tai ministerivaltiosihteerin täytyi toimia
välittäjänä. Hallitsijan hyväksyttyä aloitteen oli
keisarikunnan asianomaisen ministerin hankittavan
kenraarikuvernöörin, ministerivaltiosihteerin tai senaatin
lausunnot. Mikäli aloite edellytti valtiopäivíen käsittelyä,
Suomen säädyt saivat antaa siitä lausunnon. Tämän jälkeen
lakiehdotus meni Venäjän valtakunnanneuvoston, jonka käsitellessä
asiaa olivat läsnä kenraalikuvernööri, ministerivaltiosihteeri ja
keisarin erikseen määräämät senaatin jäsenet. Kun keisari oli
vahvistanut valtakunnaneuvoston päätöksen, se oli julkistettava
sekä keisarikunnassa että suuriruhtinaskunnassa. Manifestin ja
perussäännösten mukaan puhtaasti paikalliset lait ja asetukset
säädettiin edelleenkin suomalaisessa lainsäätämisjärjestestyksessä.
Yhteisvaltakunnallisista asioista ei katsottu tarpeelliseksi laatia
luetteloa. Raja oli keisarin määrittävissä.
Yleisvaltakunnallisuuden täsmentämättä jättäminen juuri olikin
suomalaisten kannallalta arveluttavinta.
Lainsäädännössä ei
ollut aiemmin määritelty Suomen säätyjen asemaa silloin, kun
käsiteltävänä oli koko valtakunta koskevia asioita. Helmikuun
manifestin oleellinen sisältö oli se, että Suomen säädyille
annettiin yleisvaltakunnallisissa asioissa ainoastaan
lausunto-oikeus.
Helmikuun manifestin
perusteella Venäjän hallitus ryhtyi yhtenäistoimiin eri
hallinnonaloilla. Suomalainen vastarinta antoi aiheitta vahvistaa
venäläistä järjestysvaltakoneisto ja lähteä
”sotilasdiktatuurin” tielle. Suurlakon jälkeen annetulla
marraskuun manifestilla 1905 helmikuun manifestin toteuttaminen
keskeytettiin, mutta vasta 1917 väliaikainen hallitus kumosti sen
lopullisesti maaliskuun julistukirjalla.
Helmikuun manifesti
Edward Isto
Suuri adressi
Helmikuun manifesti
Lähdeaineisto Suomen
historian pikkujättiläinen ISBN 951-0-1-4253-0, Suomi kautta
aikojen ISBN 951-8933-60-X
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti