Äänislinnan väestö
palaamassa takaisin kaupunkiin suomalaisten miehityksen jälkeen
lokakuussa 1941
Saksan valmistautuminen
sotaan Neuvostoliittoa vastaan heijastui monin tavoin Suomen
kohtaloihin, ja Suomen hallitus joutui ennalta tutkimaan monenlaisia
vaihtoehtoja. Eräs tällainen oli Itä-Karjalan kohtalo ja siihen
liittyvät kysymykset. Presidentti Ryti kutsui huhtikuun lopulla
luokseen suomalaisia heimotutkijoita, joiden asiantuntemusta hän
halusi käyttää hyväkseen laatiessaan saksalaisille perusteluja
Itä-Karjalan kuulumiselle Suomeen. Yhden selvitystyön laatijoina
olivat maanviljelija, professori Väinö Auer, historijoitsija,
dosentti Eino Jutikkala, toista selvitystä laati historijoitsija,
professori Jalmari Jaakkola. Auerin-Jutikkalan teos ilmestyi
sittemmin nimellä Finnlandis Lebensraum ja Jaakkolan laatima muistio
julkaisiin Suomen idänkysymys-nimisenä teoksena, joka myös
käännettiin monelle kielelle. Saksalaisia varten otettiin myös
uusintapainos jo vuonna 1937 ilmestyneestä aktivisti ja
heimoharrastaja Herman Stenbergin Itä-Karjalan kysymystä
koskettelevasta saksankielisestä vihkosesta ja toimitettiin Suomen
Berlin-lähettiläälle edelleen saksalaisille välitettäväksi.
Itä-Karjalan hallinto
käytännöllisenä kysymyksenä tuli keskusteltavaksi sodan
syttymisvaiheessa, jollooin punnittiin vaihtoehtoja sotilaiden vai
siviilien johtama hallinto. Eräänlaisena suunnittelun peruskirjana
voidaan pitää Akateemisen Karjala-Seuran (AKS) silloisen
varapuheenjohtajan, tekniikan tohtori Reino Castrenin 16.6.1941
päivättyä promemoria, Juhannuksen tienoilla hallinnon suunnittelu
siirrettiin Kajaaniin, jonne siirtyivät jääkärieverstiluutnantit
Ragnar Nordström ja Eero Kuussaari (heimosotureita)sekä Castren ja
suuri joukko heimopakolaisia ja heimoharrastajia.
Hallinnon järjestelyssä
päädyttiin joukoista erilliseen hallintoon, joka oli vasta aivan
”ylimmässä päässä” alistettu sotilasjohdolle. Tämä
merkitsi sitä, että sotilashallintokomentaja oli suoraan
ylipäällikön alainen. Käsky Itä-Karjalaa varten perustettavasta
väliaikaisesta suomalaisesta sota-ajan hallinnosta annettiin
15.7.1941. Ensimmäiseksi sotilashallintokomentajaksi määrätiin
everstiluutnantti, vuorineuvos V.A. Kotilainen, sotaa edeltäneen
hallituksen kansanhuoltoministeri. Itä-Karjalan sotilashallintoon
nimitettiin suuri joukko heimoharrastajia, joista useat olivat AKS:n
jäseniä. Erityisesti valitusosaston alaisuudessa oli AKS:läisten
määrä melkoinen, mm. seuran puheenjohtaja Vilho Helanen sekä
entinen puheenjohtaja Yrjö Vuorjoki. Sotilashallinnon johtava
henkilästä oli aikanaan melko kokenutta, nuorehkoa virkamiespolvea.
Edellämainittujen lisäksi alkuvaiheessa olivat mukana mm.
professori Veli Merikoski, professori N.A. Osara, tohtori Aarne Valle
ja varatuomari Ilmari Helomaa.
Kotilainen toimi
sotilahallintokomentajana kevääseen 1942 asti, jolloin hänen
seuraajakseen tuli Helsingin poliisikomentaja J.V. Arajuri, joka
puolestaan jätti tehtävän vuoden kuluttua Aunuksen piiripäällikönä
toimineelle talousmiehelle, everstiluutnantti Olli Paloheimolle, Hän
toimi komentajana sotilashallinnon loppuun asti. Hallinto oli
kolmiportainen. Itä-Karjalan sotilashallintoesikunnan alaisena oli
kolme piiriuntaa: Aunuksen, Vienan ja Maaselän piirit, joista
jälkimmäinen lakkautettiin vähäisen asukasmäärän vuoksi
tarpeettomana vuoden 1942 lopusssa. Piirien alaisuudessa toimivat
alue-esikunnat.
Sotilashallinnon
viranomaisia lähetettiin Itä-Karjalaan sitä mukaa kuin alueita
joutui suomalaisten haltuun, vaikka sotaoimiyhtymät olivatkin
paikoin haluttomia antamaan tehäviä käsistään. Suomalaisten
haltuun joutuneen alueen väkiluku oli vain runsaat 80 000, kun sotaa
edeltäneessa Neuvosto-Karjalassa oli yli 460 000 asukasta. Tosin
koko alue ei joutunutkaan suomalaismiehitykseen.
Miehitysviranomaiset
joutuivat heti painiskelemaan siviiliväestön huoltokysymysten
kanssa, jäihän suuri osa kesän satoa korjaamatta, kun sotatoimet
estivät työt. Ensimmäisiä hallintotoimia olivat myös väestön
kirjaaminen ja seulonta, mikä tarkoitti jo Castrenin muistiossa
mainittua tavoitetta tehdä alueesta kansallinen yhtenäinen osa
Suur-Suomea.
Puolet siviiliväestöstä
oli kansallisuudeltaan venäläisiä ja muita ei-suomensukuisia, jita
kutsuttiin epäkansalliseksi väestöksi tai vieraaksi väestöksi.
Suurin osa venäläisestä asutuksesta oli keskittynyt Syvärin
tuntumaan, mista asukkaat siirrettiin alueelle perustettuihin
keskitysleireihin, odottamaan alueelta poissiirtoa, kun sota
odotusten mukaisesti pian päättyisi. Samoiltä alueilta siirrettiin
suomensukuinen väestö vapaasti asumaan kauemmas rintamalinjasta.
Epäkansallinen ja
kansallinen väestä sai erilaisen kohtelun, mikä näkyi esimerkiksi
elintarvikejakelussa ja työpaikoissa samoin kuin jaettaessa maita
nautintapalstoiksi, joista vain kansallinen väestö pääsi
osalliseksi. Jaon oli tarkoitus olla välivaihe, kunnes suunnitelmat
maanjaosta, eli Itä-Karjalan isojaosta olisi saatu valmiiksi ja
toteutuksi.
Jo ensimmäisissä
Itä-Karjalan hallintoa koskevisssa suunnitelmissa lähdettiin
liikkeelle ajatuksesta sellaisen Suur-Suomen luomisesta, johon
kuuluisi Itä-Karjala ja seen suomensukuinen väestö. Lisäksi
ajteltiin, että muualta esimerkiksi Saksan miehittämiltä
Neuvostoliiton alueilta siirrettäisiin mm. inkeriläisiä samoin
kuiman suomensukuisia sotavankeja, joita tuotiinkin Virosta ja
Saksasta Suomeen. Suunnitelman piiriin kuuluivat myös
amerikansuomalaiset sekä myös Suomesta Itä-Karjalaan ohjattava
asutus, Tämä otettiin huomioon myös lokakuussa 1942 valmistuneessa
suunnitelmassa Itä-Karjalan maanjaosta. Suunnitelma jäi kuitenkin
arkistoon, kun sodan kulku alkoi kääntyä epäedulliseksi
miehittäjälle.
Suomalaistamiseen liittyi
myös suomensukuisen väestön aktiivinen valistystyö, jonka avulla
siitä pyrittiin tekemään Suur-Suomen kansailaisia muuriksi itää
vastaan. Itä-Karjalan lapsia varten luotiin jo syksyllä 1941 alkaen
oppivelvollisuuteen perustuva kansakoululaitos. Lopulta 10 000
itäkarjalaista kävi suomalaista koulua. Jonkin verran koulutettiin
lapsia ja nuoria myös suomalaisissa oppilaitoksissa.
Talvi ja kesä 1942
muodostuivat varsin vaikeaksi siviiliväestön huollon kannalta,
Keskitysleiriläiset, jotka rinnastettiin sotavankeihin
elintarvikehuollossa, kärsivät puutteesta, ja kuolleisuusluvut
leireissä kohosivat suuriksi kesäkuukausina. Kuolleisuutta lisäsi
myös leiriläisten epäedullinen ikärakenne. Suuri osa oli pieniä
lapsia ja vanhuksia. Syrjäseuduilla myös vapaana oleva väestö
joutui ajoittain turvautumaan korvikeaineisiin ruuan jatkena.
Uusi sato koheni
elintarviketilannetta ja lisäksi leiriläisiä alettiin vapauttaa
yhä enemmän. Vapautetut leiriläsiet pidettiin erillään
suomensukuisesta väestöstä. Heistä muodostettiin erillinen ryhmä,
epäkansallinen siirtoväki, jolla oli muille kuulumattomia
rajoituksia.
Useat Itä-Karjalan
sotilashallintoa palvelleet uskoivat lähes loppuun asti, että
suomalaiset tulevat rauhanjärjestelyissä saamaan Itä-Karjalan. Sen
sijaan korkein poliittinen ja sotilaallinen johto mutti
suhtautumistaan Itä-Karjalaan lyhyessä ajassa syksyn 1943 aikana.
Tähän vaikutti yhtäältä selvästi heikentynyt sotilaallinen
tilanne ja liittouneitten toimet sodanjälkeisten järjestelyjen
luomiseksi sekä toisaalta Neuvostoliiton miheityspolitiikkaa vastaan
harjoittama proganda.Siksi kansallinen erottelu poistettiin mm.
keskistysleitien nimi muutettin ”paremmin niiden luonnetta
vastaavaksi”. Leireistä tehtiin siirtoleireija, joissa asui
edelleenkin noin 15 000 henkeä. Samoihin aikoihin aloitettiin myös
evakuiointisuunnitelmien teko.
Kesäkuun alussa
tapahtunut suomalaispuolustuksen luhistuminen Kannaksella pani alulle
myös Itä-Karjalan pikaisen evakuoinnin. Siviiliväestö jätettiin
paikoilleen, mutta halukkaat siirtolaiset saattoivat tulla Suomeen,
vaikkei heille kaikin paikoin voitukaan juuri antaa kuljetusapua.
Kaikkiaan siviiliväestöä siirtyi Suomeen alle 3000 henkeä.
Välirauhansopimuksen 10. artikla vaati näidenkin Neuvostoliiton
kansalaisten palauttamista, Se kuinka paljon palautettuja oli, on
edelleen selvittämättä.
Itä-Karjalan kysymykseen
suhtauduttiin Suomen korkeimmassa sotilas- ja siviilijohdossa varsin
varovasti. Sitä pidettiin puhtaasti sotilasasiana, kuten se mm.
sotasyyllisyysoikeudenkäynnissä selitettiin. Korkein siviilijohto
pysyikin – tai se pidettiin – lähes kokonaan erillään
hallinnosta, eikä se näin joutunut vastuuseen ”valtauksesta”.
Kuitenkin presidentti Ryti ja hallituksen sisärengas ottivat
toiminnassaan vielä vuonna 1942 huomioon sen mahdollisuuden, ettää
Itä-Karjala kuuluisia Suomelle. Tässä yhteydessä haluttiin
jatkuvasti kuitenkin korostaa, että pysyvä haltuunotto olisi
mahdollista vain siinä tapauksessa, että sille saataisiin
tulevassa rauhankonferensissa länsivaltojen tuki.
Itä-Karjalan
miehityspolitiikkaan liittyi paljon suunnittelua – myös
siviilijohdon alullepanemaa – jolla olisi ollut merkitystä vain
siinä tapauksessa, että Itä-Karjala olisi liitetty Suomeen.
Lähdeaineisto Suomi
sodassa ISBN 951-9078-96-0
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti