maanantai 24. helmikuuta 2014

Helsinkiä pommitettiin



Suomen alueelle pakkolaskun tehnyt venäläinen kaukopommituskone suomalaisten tutkittavana. Se on tyyppiä DB-3.

Loka-marraskuun vaihteessa puna-armeijan yksiköt saivat käskyn rakentaa viestiyhteyksiä rajalle ja valmistautua jatkamaan niitä rajan yli Suomen puolelle. Tätä on pidetty varmana merkkinä siitä, että hyökkäys Suomeen oli jo päätetty korkeimmalla tasolla Kremlissä. Ilmavoimien siirtoja on pidetty vielä parempana todisteena. 7.11.1939 sai 6. raskas pommitusrykmentti käskyn siirtyä ylijohdon reservistä Moskovan alueelta Leningradin läheisyyteen. 14.11. siirto oli suoritettu ja illalla 17.11. tuli hyökkäys käsky. Koneiden piti olla lähtövalmiina 19.11. klo 7.00 aamulla. Rykmentin tehtävä oli pommittaa lentokentillä olevia koneita ja kenttiä ja niiden kiinteitä laitteita Puumalan, Mikkelin, Joroisten, Kuopion ja Iisalmen alueella ja matkalla kohteisiin. Asutuskeskusten pommittaminen oli kielletty.

Hyökkäyskäskyä ei tullut ja synnä tähän pidetään sitä, ettei maavoimien keskitystä ollut saatu vielä loppuun suoritetuksi. Leningradissa pidettiin 14.11. kokous, jossa todettiin, ettei eri aselajien yhteistoiminnan suunnittelusssa ollut onnistuttu. 21.11.1939 Leningradin sotilaspiirin sotaneuvosto ilmoitti, että hyökkäys alkaisi kyllä marraskuun aikana,mutta siitä annettaisin aikanaan lopullinen käsky. 6. pommitusrykmentin DB-3 koneet saivat hyökkäyskäskyn 29.11., mutta seuraavana päivänä ne eivät huonon sään takia päässeet kentiltä.

Itämeren laivaston ilmavoimien onnistui nousta ilmaan ja tulla Helsingin päälee 30.11.1939. Klo 9.15 Virosta startannut E.N. Preobrazenskin kolmen DB-3 koneen parvi läysi suomalaiset panssarilaivat Turun saaristossa ja pommittivat niitä ilman tulosta. Klo 11.24 se ilmoitti haivainnoistaan 1. lentorykmentille. Kysymyksessä oli Itämeren laivaston 1. miina-torpedorykmentti, joka kunnostautui myöhemmin Saksan vastaisessa sodassa niin, että se korotettiin kaartin rykmentiksi. Preobrazenskistä tuli sotien jälkeen Tyynemeren laivaston ilmavoimien ja sitten merivoimien kaikkien ilmaovoimien komentaja. Ainakin hänellä oli tuon aselajin upseereista pitkäaikaisin sotakokemus.

Samana aamun 30.11.1939 klo 9.15 Suomenlinnan ilmavalvontakeskus hälytti ilmatorjunnan etelästä kuuluvan surinan takia. Pilvien yläpuolella lensi kohti kaupunkia kolme Tupolev SB-2 pommikonetta. Tuo kone oli vähän pienempi ja hitaampi kuin Iljushin DB-3. Edellinen oli pika-, jälkimmäinen kaukopommittaja. SB-2:ssa oli vain yksi konekivääri edessä, kun taas jälkimmäisessä koneessa oli takana rungon yläpuolella lasikuvun alla toinen konekivääri. Kumpaisessakin koneessa oli kolmen hengen miehistö: ohjaaj, tähysätjä ja konekivääriampuja. Heistä joku saattooi olla nainenkin. Rykmentin vahvuus oli 32 konetta. Nuo kumpaisetkin koneet olivat tuotannossa 1938-39, joten ne olivat uusinta kalustoa.

Vastaava suomalaisten käytössä ollut kone oli englantilainen kaksimoottorinen ja kolmen lentäjän miehittämä Bristol Blenheim. Sitä oli hankittu 18 ja sitä saatiin sodan aikana 22 lisää. Näistä menetettiin 11. Venäläinen hävittäjä ampui alas 6 ja 5 tuhoutui onnettomuuksissa, lensi huonossa säässä maaha tai päin kalliota. Kaksi koneista tuhoutui kun moottori pysähtyi startissa ja kone meni metsaan että ryskyi. Miehistöstä kaatui sai sai surmansa 17, 15 selvisi hengissä. Yksi koneista syöksyi Pohjanmereen, kun suomalaiset lentäjät toivat sitä Englannista Suomeen.

Bristol Blenheim oli hyvin nopea ja siksi siinä oli vain yksi pienikaliberinen konekivääri. Luotettiin siihen, etteivät vihollishävitätjät pysy sen vauhdissa. Kyllä ne pystyivät sen tavoittamaan. Koneessa oli kuitenkin niin vahva runko, että se kesti nopean syöksyn alas maan tuntumaan matalalentoon. Silloin se pääsi irtautumaan vihollisesta. Pommeja se pystyi kantamaan vähän ja sitä käytettiin paljolti tiedusteluun ja ilmavalokuvaukseen. Oli venäläisten yleisimminä käyttämällä SB-2-koneellakin heikkoutensa. Se oli helppoa riistaa hävittäjille, sillä sen moottorit ja polttoainesäiliöt syttyivät helposti tuleen. Sitä paitsi sen miehistö oli sijoitettu kapeaan runkoon sen verran etäälle toisistaan, että heidän oli vaikea pitää yhteyttä keskenään ja toimia yhdessä.

Suomalaiset hävittäjät pudottivat sodan aikana 102 SB-pommittajaa ja DB-3 koneista 49. Jälkimmäisistä luutnanttti Jorma Sarvanto ampui neljässä minuutissa alas kuusi Utin eteläpuolella, kun ne palasivat pommittamasta Kuopiota. Se tapahtui 6. tammikuuta 1940.

Ensimmäisenä sota-aamuna yhdeksän jälkeen tulleet kolme SB-2-konette lensivät hyvin matalala ja pudottivat pommeja Malmille, Pasilaan ja Tikkurilaan. Niden tehtävänä oli ilmeisesti iskeä Malmin lentokentälle ja tuhota sinne mahdollisesti sijoitetut hävittäjät. Yksikään pommi ei pudonnut kentälle eikä sielä hävittäjiäkään ollut.

Toinen itämerenlaivaston ilmavoimien parvi menetti Helsingin alueella noin klo 11 DB-3-koneen ja toisen Hangon lähettyvillä klo 12.30 Russarön patteria Hangon edustalla, toisen lentorykmentin 12 SB-2konetta klo 10.30 Santahaminan eteläkärkeä, jossa oli merilentoasema. Venäläiset pyrkivät aluksi tuhoamaan kaupungin ilmapuolustuksen käytössä oleva hävittäjät ja lentoasemat. Ilmatorujuntatykit avasivat tulen ja yksi hyökkäävistä koneista, syöksyi mereen Santahaminan itäpuolella. Pommit surmasivat 15 suomalaista.

Panssarilaivojen kimppuun lähetettiin klo 12.30 kahdeksan DB-3-konetta. Ne lensivät Kalllbogagrundin ja Hangon kautta Högsåran ankkuripaikalle, mutta totesivat sen tyhjäksi. Väinämöinen ja Ilmarinen olivat siirtyneet Nauvon saaristoon Lohmin ankkuripaikalle. Koneiden varamaaliksi oli määrätty Helsingin satama. Iltapäivällä koko merialueen kattoi pilvipeite, joka oli 1300 metrin korkeudessa. Pilvissä olevastan aukosta lentäjät kuitenkin näkivät allaan sataman ja laivoja. He pudottivat tätä maalia kohden klo 14.59 koko pommilastinsa eli viisitoista 500 kg:n ja kolmekymmentä 100 kg:n pommia. Lentäjät ilmoittivat nähneensä kahdessa laivassa tulipalon ja neljä- tai visikerroksisen satamarakennuksen olevan tulessa. Suomalaisen ilmatorjunnan kranaatit räjähtivät oikeassa korkeudessa mutta koneiden oikeassa puolella, niin että osumia ei tullut. Koneet lensivät Hietalahden satama-alueen yli kkohti pohjoiskoillista.

Ilmahälyytys annettiin Helsingissä pommien jo putoillessa eivätkä ihmiset ehtineet suojiin. Hietalahden torin laidassa olevan Teknillisen korkeakoulun kookas ja edustavan näköinen rakennus sai osumia ja vaurioitui pahasti. Venäläiset lentäjät eivät siis kuulleet sitä eduskuntataloksi tai valtioneuvoston kansliaksi, niin kuin suomalaiset olivat kuvitelleet. He pitivät sitä jonkinlaisena makasiinina.

Kalevankadun 11:n kaasunaamarikokoomossa kuoli 11 naistyäntekijää. Paljon pommeja putosi linja-autoaseman läheisyyteen ja ihmisiä kuoli sielläkin. Vielä illan pimeydessä ja yöllä paloi taloja Lönnrotinkadun ja linja-autoaseman välisellä alueella. Kaikkiaan kuoli päivän pommituksissa Helsingissä 91 henkeä, vaikeasti haavoittuneita oli 36 ja lievästi haavoittuneita parisataa.

Lähdeaineisto Veijo Meri Suurta olla pieni kansaa ISBN 961-1-14397-2

Talvisodan ja jatkosodan kielletty historia osa6
http://www.youtube.com/watch?v=ysT2lnKU0ZM

Talvisodan ja jatkosodan kielletty historia osa7
http://www.youtube.com/watch?v=GVYb72smXZk

Talvisodan ja jatkosodan kielletty historia osa8
http://www.youtube.com/watch?v=Ei2WpuxK8gY

Talvisodan ja jatkosodan kielletty historia osa9
http://www.youtube.com/watch?v=V3FSTGqvovk

Talvisodan ja jatkosodan kielletty historia osa10
http://www.youtube.com/watch?v=txTQNJu9MRE

Talvisodan ensimmäinen päivä
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/talvisodan_ensimmainen_paiva_43369.html#media=43408

Talvisota
http://fi.wikipedia.org/wiki/Talvisota

Talvisodan pommitukset Helsingissä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Talvisodan_pommitukset_Helsingiss%C3%A4

Talvisodan ensimmäinen päivä
http://blogit.mtv.fi/kaupunkilainen/2009/11/29/talvisodan-ensimmainen-paiva-helsingissa/

Talvisodan syttyminen
http://personal.inet.fi/koti/juhani.putkinen/Talvisodan_syttyminen_30111939.htm

Talvisota

http://personal.inet.fi/koti/juhani.putkinen/Talvisota.htm

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti