Epävirallisten
kenttäoikeuksien langettamien kuolemantuomioiden ja yksittäisten
upseerien ja sotilaiden päätösten perusteella teloitettiin
muutaman kuukauden aikana yli 8000 punaista. Jos lukuun lasketaan
myös ne punaiset, jotka ammuttiin taisteluiden yhteydessä, mutta
jotka on merkitty kaatuneiksi, luku lähenee 10 000:ta. Kun ottaa
huomioon punakaartin koon, joka oli alle satatuhatta miestä,
teloitusten määrä oli huikea. Vaikka kaikki teloitetuista eivät
kuuluneetkaan punakaartiin, voidaan todeta, että lähes kymmenesosa
punakaartin miesvoimasta teloitettiin. Luku on karmaiseva ja hakee
vertaistaan uuden ajan sotahistoriassa. Koska teloitukset olivat
epävirallisia eikä niitä dokumentoitu kuin sattumanvaraisesti, on
hyvin vaikeaa arvioida, kuinka suuri osa valkoisen puolen sotilaista
osallistui teloituksien toimeenpanoon. Arviointia vaikeuttaa lisäksi
teloitustilanteiden erilaisuus. Siinä missä toiset ammuttiin yhden
miehen toimesta syrjäisellä metsätiellä, toiset ammuttiin usean
kymmenen henkilön toimesta vankileirien teloituspaikoilla tai
taistelukentällä. Terroritilaston pohjalta on mahdolista tehdä
arvio, jonka mukaan valkoisella puolella teloituksiin osallistui
ainakin sama määrä henkilöitä kuin oli teloitettavia eli noin
8000. Tätä määrää voidaan pitää teloituksiin osallistuneiden
minimimääränä. Koska valkoinen armeija oli sodan loppuvaiheessa
toukokuussa noin 90 000 miehen, tarkoittaa tämä, että noin joka
kymmenes valkoinen sotilas osallistui teloituksiin.
Kuten Jukka Kekkonen on
todennut, ei valkoisten toimeenpanemia teloituksia voinut oikeuttaa
juridisesti eikä menetelmää voida nimittää edes valkoisten
oikeudenkäytöksi. Kenttäoikeudet ja niiden langettamat
kuolemantuomiot sekä yksittäisten henkilöiden suorittamat tapot
rikkoivat niin kotimaista kuin kansainvälistä oikeustajua. Niin
aikalaisille, sekä punaisille että valkoisille, kuin myöhemmille
sukupolville on ollut ilmeisen selvää, ettei teloituksia ole voitu
perustella oikeudellisesti. Teot ja päätökset perustuivat pikemmin
uskoon moraalisesta oikeutuksesta: maanpetturia ja isänmaan
vihollista oli rangaistava nopeasti ja ankarasti ja varmistettava
näin sodan voitto ja estettävä mahdollinen uusi kapina. Vihollisen
aseellisen voiman tuhoamisen lisäksi piti eliminoida myös kaoinan
taustavoimat ja kannattajat. Teloituksia pidettiin tapahtumien aikana
vallkoisen väestön keskuudessa oikeutettuina ja välttämättömänä
osana kapinan kukistamista. Tuhannet teloitukset eivät olisi olleet
mahdollisia, jos suuri osa paikkakuntien valtaapitävistä ja
asukkaista olisi niitä vastustanut.
Monet valkoisen armeijan
joukko-osastoista eivät ehtineet mukaan itse taisteluihin vaan
saivat sodan jälkeen tehtäväkseen puhdistaa suuria alueita
piileskelevistä punaisista, Tämä toiminta, johon teloitukset oli
hyvin läheisesti kytketty, on monelle ollut ainoa kosketus
sotatoimiin, ja on vaikea kuvitella, että teloitukset eivät olisi
jättäneet voimakasta ja lähtemätöntä muistoa tekijöidensä
mieleen. Tätä muistoa ei kuitenkaan ole haluttu tuoda julki
muistelmissa tai muissa kirjoituksissa. Syy on selvä: valkoisella
puolella ymmärrettiin varsin pian sodan jälkeen, että järjestyksen
palautuksessa on menty liian pitkälle, eikä massateloituksia voida
puolustaa. Tällöin oli parempi pitää suunsa supussa ja keskittyä
toisentyyppiseen muisteluun ja historiankirjoitukseen.
Sen sijaan, että olisi
ryhdytty selvittämään, miten lähes 30 000 punaista menetti
henkensä, nostettiin esiin omat noin 5000 hengen tappiot ja
rakennettiin niiden ympärille mittavat muistotraditiot. Valkoisten
kaatuneiden palvomisen,Valkoinen terrori osapuolien sodantulkinnassa
Epävirallisten
kenttäoikeuksien langettamien kuolemantuomioiden ja yksittäisten
upseerien ja sotilaiden päätösten perusteella teloitettiin
muutaman kuukauden aikana yli 8000 punaista. Jos lukuun lasketaan
myös ne punaiset, jotka ammuttiin taisteluiden yhteydessä, mutta
jotka on merkitty kaatuneiksi, luku lähenee 10 000:ta. Kun ottaa
huomioon punakaartin koon, joka oli alle satatuhatta miestä,
teloitusten määrä oli huikea. Vaikka kaikki teloitetuista eivät
kuuluneetkaan punakaartiin, voidaan todeta, että lähes kymmenesosa
punakaartin miesvoimasta teloitettiin. Luku on karmaiseva ja hakee
vertaistaan uuden ajan sotahistoriassa. Koska teloitukset olivat
epävirallisia eikä niitä dokumentoitu kuin sattumanvaraisesti, on
hyvin vaikeaa arvioida, kuinka suuri osa valkoisen puolen sotilaista
osallistui teloituksien toimeenpanoon. Arviointia vaikeuttaa lisäksi
teloitustilanteiden erilaisuus. Siinä missä toiset ammuttiin yhden
miehen toimesta syrjäisellä metsätiellä, toiset ammuttiin usean
kymmenen henkilön toimesta vankileirien teloituspaikoilla tai
taistelukentällä. Terroritilaston pohjalta on mahdolista tehdä
arvio, jonka mukaan valkoisella puolella teloituksiin osallistui
ainakin sama määrä henkilöitä kuin oli teloitettavia eli noin
8000. Tätä määrää voidaan pitää teloituksiin osallistuneiden
minimimääränä. Koska valkoinen armeija oli sodan loppuvaiheessa
toukokuussa noin 90 000 miehen, tarkoittaa tämä, että noin joka
kymmenes valkoinen sotilas osallistui teloituksiin.
Kuten Jukka Kekkonen on
todennut, ei valkoisten toimeenpanemia teloituksia voinut oikeuttaa
juridisesti eikä menetelmää voida nimittää edes valkoisten
oikeudenkäytöksi. Kenttäoikeudet ja niiden langettamat
kuolemantuomiot sekä yksittäisten henkilöiden suorittamat tapot
rikkoivat niin kotimaista kuin kansainvälistä oikeustajua. Niin
aikalaisille, sekä punaisille että valkoisille, kuin myöhemmille
sukupolville on ollut ilmeisen selvää, ettei teloituksia ole voitu
perustella oikeudellisesti. Teot ja päätökset perustuivat pikemmin
uskoon moraalisesta oikeutuksesta: maanpetturia ja isänmaan
vihollista oli rangaistava nopeasti ja ankarasti ja varmistettava
näin sodan voitto ja estettävä mahdollinen uusi kapina. Vihollisen
aseellisen voiman tuhoamisen lisäksi piti eliminoida myös kaoinan
taustavoimat ja kannattajat. Teloituksia pidettiin tapahtumien aikana
vallkoisen väestön keskuudessa oikeutettuina ja välttämättömänä
osana kapinan kukistamista. Tuhannet teloitukset eivät olisi olleet
mahdollisia, jos suuri osa paikkakuntien valtaapitävistä ja
asukkaista olisi niitä vastustanut.
Monet valkoisen armeijan
joukko-osastoista eivät ehtineet mukaan itse taisteluihin vaan
saivat sodan jälkeen tehtäväkseen puhdistaa suuria alueita
piileskelevistä punaisista, Tämä toiminta, johon teloitukset oli
hyvin läheisesti kytketty, on monelle ollut ainoa kosketus
sotatoimiin, ja on vaikea kuvitella, että teloitukset eivät olisi
jättäneet voimakasta ja lähtemätöntä muistoa tekijöidensä
mieleen. Tätä muistoa ei kuitenkaan ole haluttu tuoda julki
muistelmissa tai muissa kirjoituksissa. Syy on selvä: valkoisella
puolella ymmärrettiin varsin pian sodan jälkeen, että järjestyksen
palautuksessa on menty liian pitkälle, eikä massateloituksia voida
puolustaa. Tällöin oli parempi pitää suunsa supussa ja keskittyä
toisentyyppiseen muisteluun ja historiankirjoitukseen.
Sen sijaan, että olisi
ryhdytty selvittämään, miten lähes 30 000 punaista menetti
henkensä, nostettiin esiin omat noin 5000 hengen tappiot ja
rakennettiin niiden ympärille mittavat muistotraditiot. Valkoisten
kaatuneiden palvomisen, sankaripatsaiden pystyttämisen,
sankarymyyttien luomisen ja alituisen punaisen terrorin raakuudesta
muistuttamisen tuli osoittaa, ketkä olivat isänmaan todellisen
uhrit. Keskeisiksi teemoiksi valkoisen puolen sodantulkinnassa
nousivat 1920- ja 30-luvulla isänmaan pelastuminen ja yksittäisen
valkoisen sotilaan urheus ja uhrialttius.
Virallisen Suomen
valkoiselle tulkinnalle syntyi vastavetona punaisella puolella
taistelleiden ylläpitämä, työväentalojen seinien sisäpuolella
pysyvä tulkinta vuoden 1918 sisällissodasta.
Lähdeaineisto: Alpo
Roselius Teloittajien jäljillä ISBN 13: 978-953-31-3840-7