1930-luvulla Suomen
suhteet muihin Pohjoismaihin kehittyivät myönteisesti. Toukokuun
lopulla 1938 Pohjoismaiden ulkoministerit allekirjoittivat yhteisen
puolueettomuusjulistuksen. Suomi ja Ruotsi valmistelivat
konkreettista sotilaallist yhteistyötä yhteisen Ahvenanmaan
puolustuksen aikaansaamiseksi. Molemmat maat pelkäsivät joko
Neuvostoliiton tai Saksan miehittävän demilitarisoidun saariryhmän,
mikäli sota leviäisi Itämerelle. Ahvenanmaan menettäminen olisi
vaikeuttanut molempien valtioiden turvallisuuspoliittista asemaa.
Keväällä ja kesällä
1938 Neuvostoliitto esitti Suomelle Boris Jartsevin välityksellä
huolensa Saksan voimistumisesta ja epäili Skasan suunnittelevan
hyökkäystä Neuvostoliittoon Suomen alueen kautta. Neuvostoliitto
toivoi Suomelta takuita siitä, että Suomi vastustaisi Saksan
maihinnousua, se se halusi varmistaa Leningradin turvallisuuden. Se
oli Neuvostoliiton toiseksi suurin kaupunki ja merkittävä
aseteollisuuden keskus. Suomalaiset torjuivat ehdotukset.
Neuvostoliittolaiset palasivat aiheeseen uudelleen keväällä 1939.
Saman vuoden kesäkuussa Ruotsi ilmoitti luopuvana Ahvenanmaan
yhteisistä puolustusaikeista Neuvostoliiton vastustuksen vuoksi.
Neuvostoliitto vastusti hanketta, koska sen toiveita ei otettu
huomioon – maa olisi esimerkiksi halunnut seurata linnotustöiden
edistymistä.
Saksan ja Japanin
sotilaallinen nousu 1930-luvun alussa, Suomen skandinaavinen suuntaus
sekä Suomen läheiset suhteet Iso-Britanniaan ja Saksaan
epäilyttivät Neuvostolittoa. Se pelkäsi, että Suomesta tulisi
tukialue maahan kohdistuvalle hyökkäykselle.
Elokuun 23 päivänä 1939
Neuvostoliitto ja Saksa solmivat yllättäen
Molotov-Ribbnetrop-sopimuksen, jonka salaisessa lisäpöytäkirjassa
aluksi Viro ja Latvia sekä myöhemmin myös Liettua ja Suomi
kuuluivat Neuvostoliiton etupiiriin. 1.9. Saksa hyökkäsi sopimuksen
mukaisesti Puolaan ja 3.9. Ranska ja Iso-Britannia julistivat sodan
Saksalle. Suomi ja muut Pohjoismaat julistautuivt puolueettomiki, ja
Suomi lisäsi sotilaallista valmiuttaan.
Syys-lokakuussa
Neuvostoliitto painosti Baltian maita luovuttamaan sille tukikohtia
alueiltaan ja solmimaan avunantosopimuksen. Suomi sai kutsun
vastaaviin neuvotteluihin Moskovaan 5.10. Suomi reagoi heti ja asetti
6.10. lähes koko rauhanajan armeijansa suojajoukkokokoonpanoon
Karjalan kannakselle ja Laatokan pohjoispuolelle. Liikekannallepanon
ensimmäinen vaihe käynnistyi lokakuun 10. päivänä, kun niin
sanotut ylimääräiset harjoitukset alkoivat Suomen ja
Neuvostoliiton välisissä neuvotteluissa ei löydetty kompromissia.
Suomen oli erityisen vaikea suostua neuvostoliittolaisten
vaatimuksiin Hangon alueen vuokraamisesta ja aluvaihdoista Karjalan
kannaksella Leningradin turvaamiseksi. Suomalaiset olivat valmiita
vain vähäisiin valtioalueen luovutuksiin tai vaihtoihin, mikä ei
tyydyttänyt Neuvostoliittoa. Neuvottelut katkesivat tuloksettomina
13.11.1939. 26.11. Neuvostolitto syytti Suomea Mainilan laukauksista.
28.11. maa irtisanoi maiden välisen hyökkäämättömyyssopimuksen
ja katkaisi myöhemmin diplomaattiset suhteet Suomeen. Neuvostoliitto
aloitti sotatoimet Suomea vastaan aamulla 30.11.1939 koko itärjan
pituudella. Suomen turvallisuuspoliittiset linjaukset olivat koko
itsenäistymisen ajan pyrkineet varmistamaan, ettei maa joutuisi
koksaan yksin sotaan suurvaltaan vastaan. Politiikka kuitenkin
epäonnistui.
Puolustusvoimien komento-
ja koulutusasioista huolehtineet Sotaväen Esikunta ja Yleisesikunta
oli vuonna 1925 yhdistetty Yleisesikunta-nimiseksi johtoesikunnaksi.
Yhtenäistämisen jälkeen ylimmän sotilaallisen johdon tyänjako-
ja vastuukysymykset pysyivät esillä. Eteenkin puolustusvalmiutta
koskevien asioiden käsittelyssä todettiin puutteita. Taktinen
auktoriteetti (Yleisesikunta) ei voinut yksin ratkaista asioita,
koska ne päätettiin viime kädessä määrärahojen osalta
puolustusministeriössä. Niinpä samoja asioita jouduttiin
valmistelemaan kahdessa eri virastossa. Puolustusministeriö esitti
ratkaisuki Yleisesikunnnan ja koko korkeimman sotilasjohdon
liittämistä puolustusministeriöön. Yleisesikunta ja
komentoviranomaiset esittivät puolestan Yleisesikunnan päällikön
toimivaltaa laajennettavaksi.
Järjestelystä ei päästy
yhteisymmärrykseen. Komentoviranomaiset olivat haluttomia
parlamentaariseen valvontaan eivät luottaneet siviiliviranomaiseksi
miellettyyn puolustusministeriöön. Eduskunnan ja hallituksen
katsottiin heikentäneen puolustuslaitosta, mikä uhkasi saavutettua
itsenäisyyttä. Sotilaspiireissä demokratiaa ja parlamentarismia
pidettiin huonona vaihtoehtona.
Puolustusministeriön
näkökulmasta parlamentaarinen valvonta ja mahdollisimman kiinteä
sitoutuminen valtiovaltaan tarjosivat parhaat mahdollisuudet saada
budjettivaroja puolustuslaitoksen suuriin hankintamenoihin. Tämän
edellytyksenä maanpuolustukseen käytetyt varat tuli saada
demokraattiseen valvontaan. Sotilasjohto haluttiin tiiviiseen
yhteistyähän poliitikkojen kanssa. Valtio- ja sotilasjohdon
haluttiin sitoutuvan toisiinsa, sillä sen katsottiin vähentävän
epäselvyyksiä.
Yhdistämistä pohdittiin
jälleen vuonna 1937, ja tuolloin asiassa päästiin kompromissiin.
Yleisesikunnanpääosat siirrettiin puolustusministeriöön, missä
Sotaväen päällikön alaiset sotilasammattimiehet syrjäyttivät
vastuutehtävissä ministeriön osastopäälliköt.
Puolustusneuvoston puheenjohtaja, sotamarsalkka Mannerheim, halusi
kuitenkin säilyttä oman puolustusministeriöön kuulumattoman
esikunnan. Esikunnaksi tuli kaksiosastoinen Yleisesikunta.
Vuoden 1938 alusta
Yleisesikunnan kokoonpano, vahvuus, tehtävät ja asema muuttuivat
merkittävästi puolustusvoimien ylimmän johdon
uudelleenorganisoinnin yhteydessä. Yleisesikunnan päällikön
alaisuudessa toimineeseen Yleisesikuntaan jäi kaksi osastoa:
Operatiivinen osasto ja Ulkomaanosasto.
Yleisesikunta toimi
puolustusneuvoston puheenjohtajan, sodanajan ylipäällikön,
esikuntanta. Se valmisteli maan puolustussuunnitelmia ja keräsi
niitä varten tietoja vieraiden maiden armeijoista. Yksikän
vastuulle jäivät yleisesikuntien ydintehtävät. Yleisesikunta ja
siihen kuuluvat virat määrättiin yhdistettäväksi
puolustusministeriöön. Järjestelyn piti olla Mannerheimiin
liittyvä tilapäisratkaisu, ja häänen väistyessään
johtotehtävistä Yleisesikunta li tarkoitus liittää
puolustusministeriöön. Sotahallintoa ei siis tuolloin täysin
keskitetty, eikä keskittämistä viety loppuun koskaan
myöhemminkään.
Lähdeaineisto Eero
Ekivengren – Einar P Laidinen Vakoilua itärajan takana ISBN
978-952-492-660-7