Elokuussa 1940
halvaantunut presidentti Kyösti Kallio pyysi marraskuussa eroa
virastaan. Uuden presidentin vaali uskottiin erityislailla vuoden
1937 valitsijamiehille. Vaalin edellä ulkovaltain asiaan osoittama
kiinnostus oli ollut suurempi kuin koskaan aikaisemmin. Molotov
kutsui yömyöhällä 6.12. lähettiläs Paasikiven puheilleen
ilmoittaakseen neuvostohallituksen seuraavan vaalivalmisteluja: ”On
selvä, että jos joku sellainen kuin Tanner, Kivimäki, Mannerheim
tai Svinhufvud valitaan presidentiksi, niin teemme sen
johtopäätöksen, ettei Suomi halua täyttää Neuvostoliiton kanssa
tekemmänsä rauhansopimusta.” Eräät Saksan asamiehet asettuivat
tukemaan T.M. Kiviämäen valitsemista, ja kenraalimajuri Paavo
Talvel taas onnistui – vaalin kannalta kuitenkin liaan myöhään –
saamaan valtakunnanmarsalkka Göringin Mannerheimin valinnan
kannalle. Ulkovaltain aktiivisuus vähensi halua äänestää niille
epämieluisia jenkilöitä. Samalla se lisäsi haluttomuutta äänestää
niiden suosittelemia henkilöitä. Vaalin tuloksena Risto Ryti
valittiin 19.12.1940 ensimmäisessä äänestyksessä presidentiksi
Kallion toimikauden jäljellä olevaksi ajaksi, helmikuuhun 1943.
Kannatus oli lähes yksimielinen. Kyösti Kallio kuoli 19.12.1941
saattajiensa kärsivarsille Helsingin asemalla olessaan lähdössä
kotiin Nivalaan.
Presidentti Ryti käytti
sekä ulkopolitiikassa että sisäpolitiikassa voimakkaampaa otetta
kuin edeltäjänsä. Ulkopolitiikan käytännön johto ja välitön
seuraaminen siirtyi presidentille. Kansainvälisen tilanteen
vaihtuessa nopeasti ulkopolitiikan merkitys korostui ja presidentin
asema vahvistui. Ryti oli enemmän asiantuntija kuin poliitikko.
Monissa toimissaan hän sivuutti puoluepolitiikan vakiintuneet kaavat
ja nojautui eri alojen ammattimiehiin.
Pankinjohtaja J.W.
Rangellin hallitusta nimitettiin jo ennen sen syntymää, joka
tapahtui 4. tammikuuta 1941, presidentin hallitukseksi. Kysymys ei
kuitenkaan ollut siitä, että vahva presidentti, jolla oli laajat
valtaoikeudet, olisi ottamalla ottanut ohjat itselleen.
Parlamentaarista hallitusta toki yritettiin. Syntyneen hallituksen
taustaaa eduskunnassa oli teoriassa entistä laajempi, kun IKL:kin
sai edustajansa valtioneuvostoon. Kaksi kolmasosaa ministereistä oli
samalla kansanedustajia, mutta yksi kolmasosa tuli parlamentin
ulkopuolelta.
Hallitusneuvotteluissa
puolueiden esittämät pääministeriehdokkaat pelattiin pois pelistä
yksi toisensa jälkeen. Presidentti Rytin 4.1.1941 nimittämän
hallituksen pääministeriksi tuli Rytin oma luottomies, Suomen
pankin johtokunan jäsen J.W.Rangell. Rytin ote hallituksen
toimintaan säilyi entisellään hänen presidentinä ollessaankin.
Hallituspohjaa
laajennettiin ottamalla siihen mukaan myös IKL:n edustaja, päteväski
asianntuntijaksi tunnettu tohtori Vilho Annala toiseksi
kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriksi. Valinnalla haluttiin
lujittaa kansallista yhtenäisyyttä. Lopputulos oli sinänsä
toimiva ministeriö. Silti sillä ei ollut kannatusta eduskunnassa.
Merkittävämpää kuitenkin oli, ettei hallituksella ollut niin
paljon vastustajiakaan, että sitä olisi vakavammin edes yritetty
saada parlamentaariseen vastuuseen – nurin. Myös olosuhteet,
sodanuhka ja sotatila, estivät tavanomaisen politiikanteon
halliituskysymyksellä. Kuvaavaa on, että hallitus korvattiin
lopulta uudella presidentivaalien jälkeen, vaikkei presidentti
vaihtunutkaan.
Rangellinkin hallitus oli
pikemminkin Rytin kokoama presidentin hallitus kuin puolueiden
kokoomushallitus. Suomen demokraattisen järjestelmän painopiste
siirtyi sisäpolitiikassakin jonkin verran eduskunnasta presidentin
linnaan päin. Eduskunnan asema päätöksenteossa kaventui
käytnnössä, vaikka se valtio-oikeudellisesti säilytti asemansa
kansan tahdon ja mielipide-erojen ilmaisijana.
Käytännössä
presidentti ja hänen vaikutekssaan ollut hallitus eivät aina
onnistuneet taivuttamaan eduskuntaa puolelleen. Jännitystä syntyi
jo keväällä 1941. Presidentti yritti – myös pohjoismaista
yhteistyötä parantaakseen – muuttaa siirtoväen maanhakintatapaa
ruotsinkielisen väestön ajamaan suuntaan kielisuhteiden
säilyttämiseksi. Halliituksen enemmistön esitys kärsi toukokuussa
1941 tappion. Ruotsalaisen kansanpuoleen ainoa virallinen edustaja,
sisäministeri Ernst von Bron erosi hallituksesta. Aikaa myöten
maalaisliiton ja sosiaalidemokraattien välisissä kiistoissa
välittäjäksi ryhtynyt Rangell joutui kummankin puolueen
epäsuosioon. Jo kesästä 1942 lähtien hänen asemansa oli horjuva.
Kokemusta ei Rangellin
hallitukselta puuttunut, vaikka pääministeri ja hänen lisäkseen
kuusi muuta jäsentä olivat ensikertalaisia, mikä oli ministerien
kokonaismäärästä vajaa kolmannes. Muutosten ja vaihdosten takia
ministerien lukumäärä nousi kolmannelle kymmenelle. Koko kauden
istuivat pääministerin ohella ulko-, oikeus-, puolustus- opetus-,
maatalous- kulkulaistos- ja sosiaaliministerit sekä toiset
maatalous- ja kulkulaitosministerit. Henkilövaihdoksia, - muutoksia
tai – lisäyksiä taphtui ulko-, sisä-, valtionvarain- kauppa- ja
kansanhuoltoministeriöiden tehtävien hoidossa.
Hallituksen toimintatapa
kopioitiin tarpeellisin muutoksin kahdelta edeltäjältä. Eduskuntaa
ei turhaan vaivattu ja suurin osa ministereistä toimittivain
”juoksevia asioita”. Valtakunnan politikasta määräsi ja maata
johti entistä selvemmin ns. sisärengas, Hallituksesta siihen
kuuluivat pääministeri Rangell, puolustusministeri Walden,
ulkoministeri Witting ja myöhemmin kauppa- ja teollisuusministerinä
mukaan tullus ja valtionvarainministerinä jatkanut Tanner.
Sisärenkaan tärkeimmät jäsenet olivat presidentti Ryti ja
ylipäällikkö Mannerheim. Kaikista vähänkin tärkeimmistä
asioista konsultoitin myös ja nimenomaan sotilasjohtoa.
Lähdeaineisto Ohto
Manninen Kauko Rumpunen Risto Rytin päiväkirjat 1940-1944 ISBN
951-37-4520-1