Viimeinen sotakorvausjuna
syksyllä1952
Talvisodan
rauhanneuvotteluissa Neuvostoliitto ei ollut vaatinut Suomelta
sotakorvauksia. Sitä yllättävämmltä tuntui, kun neuvostojohto
esitti kevätalvella 1944 Paasikivelle ja Carl Enckelille Moskovassa
rauhanehtoihin kuuluvan 600 miljoonan Yhdysvaltain dollarin
sotakorvaussuorituksia tavaroina. Vaatimusta pidettiin täysin
mahdottomana toteuttaa, ja juuri sotakorvausten vuoksi ehdot
hylättiin.
Vaikka mm. Paasikivi
pelkäsi rauhanehtojen ajan myötä vain kiristyvän Suomen ne ensin
hylättyä, näin ei sotakorvausvaatimusten kohdalla tapahtunut.
Ilmeisesti Neuvostoliitossa oli asia pantu merkille ja otettu
uudelleen tarkasteltavaksi, sillä syyskuun alun ehdoissa määrä
oli supistetu 300 miljoonaa dollariin. Kylmää suihkua suomalaisille
tosin merkitis laskentaperuste, jonka mukan korvaussuoritukset
laskettaisiin vuoden 1938 kurssin ja hintojen mukaan. Yritykset
taivuttaa Neuvostoliittoa lieventämään tätä vaatimusta, johtivat
valvontakomission puheenjohtajan Zdanovin uhkaukseen miehittää
tarvittaessa suomalaisia teollisuus- ja tuotantolaitoksia.
Neuvostoliitto vaati
täsmällisiä suorituksia eikä hyväksynyt forc majeure-perustetta
viivästymisissä. Hankalaksi sotakorvausten suorittamisen teki se,
että niihin kuului vain osittain perinteisiä suomalaisia
vientiteollisuuden tuotteita: puutavaraa, paperia ja selluloosaa.
Korvauksista suuren osan muodostivat metalliteollisuuden tuotteet,
erilaiset koneet, veturit ja alukset. Tämän alun tuotantoa oli
Suomessa pidetty perinteisesti ”kotimarkkinateollisuutena”.
Suomessa jouduttiin
voimakkaasti investoimaan metalliteollisuuteen, Kehittely- ja
rakennustyö oli suurelta osaltaan kyvykkään nuoren insinöörikunnan
ansiota. Neuvostoliitto ei myöskään asettunut vastustamaan Suomen
yrityksiä saada lännestä, nimenomaan Yhdysvalloista,
dollarilainoja.
Stalin saattoi käyttää
sotakorvausasiaa myös poliittisena valttikorttina, Tähän
viitattiin mm. Pariisin rauankonferenssin yhteydessä Suomen
yritettyä saada lievennystä rajaehtoihin.
Tosinkin päin
sotakorvauksia käytettiin. Hyvän tahdon eleenä Stalin lupasi
syksyllä 1944 Neuvostoliitossa vierailleelle suomalaiselle
kulttuurivaltuuskunnalle pidentää korvausten suoritusaikaa
alkuperäisestä kuudesta kahdeksaan vuoteen.
Neuvostoliitto halus
vaikuttaa vuoden 1948 eduskuntavaaleihin kommunistien hyväksi
lieventämällä sotakorvauksia, Neuvostohallitus ilmoitti
kommunistiministerin aloitteesta alentaansa jäljellä olleen
korvaussumman puoleen ja luopuneensa myöhästymissakoista,
Olympiakesä 1952 merkitsi
myös sotakorvausten päättymistä. Viimeinen, juhlallisesti
koristeltu sotakorvausjuna lähti kohti Neuvostoliittoa. Syyskuussa
halllitus järjesti Messuhalliin kansalaisjuhlan asian kunniaksi,
Pääminsiteri Kekkonen piti niin viimeisen korvausjunan lähtöpäivänä
kun kansalaijuhlassakin puheen, joka radioitiin. Kansakunnan
voimavaroja imenyt urakka oli suoritettu.
Sodanjälkeisinä
vuosikymmeninä tuli melkein tavaksi nähdä sotakorvaussuorituksissa
myönteisiä tekijäitä, joutuihan Suomi pakon edessä polkaisemaan
maasta metalli- ja koneteolllisuuden sekä kehittämään omaa
tuotantokykyään ja tuotevalikoimaansa. Rehellisesti on silti
todettava, että sotakorvaukset merkitsivät jättiläismäistä
tulonsiirtoa maasa, tulonsiirtoa, joka ei tuottanut – jollei sitten
sitä seurannutta ja 1990-luvun alussa päättynyttä idänkaupan
vaihetta sellaisena pidetä.
Armi
Kuusela – myytti, julkkis ja supertähti
Helsingin
olympialaiset 1952
Lähdeaineisto Suomi
kautta aikojen ISBN 951-8933-60-X