Kaikki pohjalaiset eivät
aluksi ehkä tajunneet taistelevansa Etelä-Suomessa tehtaantyöläisiä
ja maalaiskurjalistoa vastaan vaan uskoivat kohtaavansa Tampereen
pohjoispuolella ryssiä. Tätä historioitsija Heikki Ylikankaan
aivan kelvollisiin lähteisiin pohjautuvaa väitteisiin pohjautuvaa
väitettä ei tarvitse punnita Kannaksella, ainakaan mies mieheltä.
Karjalaisille asetelma selkeni heti. Sotaan ei tarvinnut
varsinaisesti mennä.S ealkoi kotiseudulla heimolaisten kesken,
eivätkä venäläisetkään olleet progandan piirustamia
taruolentoja. Viipurin valkoiset ja punaiset tunsivat vihollisensa
hyvissa ajoin ennen tammisunnuntaita. Tietämys ei pidätellyt
kumpaakaan.
Sotiminen ei ollut
Viipurissa velvollisuus vaan mahdollisuus osallistua huomattavasti
omaa elämää suurempaan tapahtumaan. Upseerikadulla asuneessa
Vaittisen perheessä teki lähtöä kolme punaista poikaa. Yksi
heistä oli noussut päälliköksi, mutta äiti ei ylpistynyt.
”Minult männöö paras poika”, hän aavisteli. Päällikköpoikaa
heilautti kättään: ”Jos mie kaavun, niin pankaa lehtee, et
ilolla muistelevat”.
Vanhempien varoitukset
unotuivat siitäkin syystä, että ihalijatytöt ojensivat punaisia
tulppaaneja. Kaikkein lähtövalmiimpiin lukeutui 16-vuotias Edvard
Henttonen. Hänen kotinsa oli köyhä, mutteo politiikkaan
valveutunut. Punakaarti toppuutteli joskus alaikäisiä, mutta Edward
pääsi mukaan isäpuolen muassa. Kovasta pakkapäivästä
10.helmikuuta 1918 tuli hänen elämänsä kohokohta.
Muodollisuudet hoituivat
Punaisenlähteenkadun työväentalolla. Vaikka asui likellä, Edvard
majoittui Papulaan, venäläiselle keskuskasarmille ja varasi
petinsä. Vanhan sotaväen käynyt kouluttaja selitti kiväärin
mekanismin, joka vaikutti yksinkertaiselta. Vahingonlaukauksia sattui
”tuhkatiheään”, mutta ne eivät pilanneet pääasiaa. ”Sitä
innostusta, jolla otimme koulutuksen vastaan, ei voi kuvata”,
Edvard muisteli vuosikymmenien päästä.
Aluksi piti vahtia
yhdentekeviä paikkoja ja vankeja, joista jotkut olivat ikätovereita.
Punakaarti makstooi Edvardille mukavat 15 markkaa päivässä. Hän
sai ”polseviikeiksi” sanotut venäläiset sotilassaappaat ja
säärystimet sekä toppahousut ja -takin. Päälle hän vetäisi
harmaan sarkapomppansa. Sotilaspoia tuli valmiiksi mustasta
leveälierisestä hatusta, jota sievisti koulutytön lettinauhasta
solmittu punainen rusetti. ”Käytä poika asetta miehen tavalla”,
evästettiin Viipurin rautatieasemalla Toimeenpanevassa Esikunnassa.
”Koetan parhaani”, Edvard vastasi.
Kumpaahan väriä
nuorukaiset hehkuivat innokkaampina? Edvardin kanssa samalle
rintamalle valkoisen pyrkinyt, juuri 18 täyttänyt Elis Rossander
lausui, että tilanne vaaatii jokaista tosisuomalaista vuodattamaan
verensä. Elis pyysi ja sai siunauksen isältään Rautjärven
kirkkoherralta. Valkoiset empivät aluksi alaikäisten päästämistä
taisteluihin ja edellyttivät vanhempien lupaa. ”Isä”, kirjoitti
17-vuotias joensuulainen Erkki Leväinen, ”sinä tiedät
innostuksemme. Et suinkaan soisi näkeväsi poikasi syrjään
jäävän”. Erkki oli intohimoinen viulun ja pianon soittaja, joka
tunsi ”taitlijan rajatonta rakkautta vapauteen”. Häntä oli
käytännöllisemmin valmistautunut sotaan partiojärjestön
jäsenyys. Erkki Leväsen toive täyttyi. ”Ole rohkea, poikani,
tähtää tarkasti, Jumalan haltuun”, isä vastasi. Äiti murehti
enemmän, koska Erkki oli veljessarjan nuorin ja viimeinen kotona
pysynyt.
Läheskään kaikki eivät
olleet huolettomia nuorukaisia. Kolikkoinmäen esikaupungissa eläneen
Leanderin perheen 58-vuotias isä lähti punainen nauha lakissaan,
mutta muuten ikäisensä näköisenä olematta läheistensä silmissä
”mikään hehkuva työväenluokan sankari”. Miksi tällaiset
hahmot olivat valmiit vaarantamaan elämänsä ja myös
elätettäviensä aseman?
Uhri ei ensi alkuun
tuntunut peruuttamattomalta ja todennäköiseltä. ”Luultiin, että
se on vain sellainen lyhytaikainen pelottelu”, muisteli eräs
hovinmaalainen punakaartiin liittyneistä, josta kellään ei ollut
käsitystä, että ”se tulee muodostumaan niin valtavaksi
sotatoimeksi”.
Lähdeaineisto: Teemu
Keskisarja Viipuri 1918 ISBN 978-952-234-187-7
Edvard Henttosen kasvatti-isä oli räätäli Juho Henttonen, joka nai tämän yksinäisen aviottoman lapsen äidin Emilian. Juho oli jo kuollut 1915, mutta oli kuulunut vasemmistoon ja luki Työ -nimistä lehteä.
VastaaPoista