Ulkoministeri Rolf Witting
allekirjoitti 25. marraskuuta 1941 antikomintern-sopimuksen Suomen
puolesta Berliinissä. Tuona päivänä sopimuksen luojat Saksa ja
Japani sopivat uudesta viisivuotiskaudesta, ja juhlallisen
uudistamistapahtuman yhteydessä sopimukseen otettiin lisää
jäseniä. Suomi oli muuan niistä.
Antikomintern-sopimuks ei
itsessään ollut kovin merkittävä. Se ooli aatteellinen julistus,
jolla sopimuksen allekirjoittajat korostivat kommunismin
vastaisuuttaan. Sopimuksen käytännöllinen kärki oli suunnattu
kommunistista internationaalia vastaan, jonka toiminta suursodan
takia oli vuonna 1941 lamassa. Sopimukseen liittymisen suoranaiset
vaikutukset Suomen osalta rajoittuivat melkein siihen, että Eglannin
proganda sai siitä vettä myllyynsä, Neuvostoproganda ei juuri
satuttanut suomalaisia.
Antikomintern-sopimus ja
Suomen liittyminen siihen ei siis näyttänyt merkitsevän suuria.
Asia oli silti tärkeä, mutta tärkeys oli muilla tahoilla. Kysymys
olikin Suomen ja Saksan jatkosodan aikaisen suhteen luonteesta ja
Suomen poliittisesta asemasta liittoutuneisiin nähden. Suomen ja
Saksan yhteistyö alkoi ja kehittyi kummankin osapuolen omien, ja
vasta käytännön politiiassa samaan suuntaan johtaneiden etujen
pohjalta. Etujen yhdensuutaisuuden kumpikin maa havaitsi kesällä
1940 Norjan ja Ranskan sotien ratkaisujen valossa. Poliittinen
sopimus yhteistyön laadun ja ja suunnan määrittelemiseksi ei ollut
tarpen, ja ainakin Hitlerin kannalta se olisi ollut haitallinenkin,
Saksan poliittinen kiinnostus Suomea kohtaan olisi sillä tavoin
tullut avoimesti ilmaistuksia. Hitlerin linjana oli vastoin
todellisuutta kiistä tuo kiinnostuksensa, sillä Suomen piti olla
näennäiesesti Neuvostoliiton etupiirissä Saksan ja Neuvostoliiton
sopimuksen selvän määräyksen mukaisesta.
Idän sotaretken alettua
kesäkuussa 1941 Suomen kanssa tehtävän poliittisen sopimuksen
tiellä Saksan näkemyksessä olleet esteet poistuivat. Suomen
toiminta oli kuitenkin aluksi varsin moitteetonta Hitlerin
näkökulmasta yhteisten etujenkin pohjalta. Mutta aivan heinäkuun
1941 lopusssa Hitler ja Saksan korkeimman sodanjohdon valtasi
epäillys siitä, että idän sotaretki ei suju aivan odotetulla
vaivattomuudella. Suomessa oli samaan aikaan noussut
poiittisluontoisia ongelmia vanhan valtakunnanrajan ylittämisestä
kuten myös tappioiden raskaudesta. Suomen ja Saksan etujen
yhtenäisyys rakoili aavistuksen verran.
Elokuun 1941 alussa Saksan
lähettiläs Wipeert von Blucher vihjaillen huomautti Suomen
mahdollisesta liittymisestä kolmenvallan sopimukseen. Se oli Saksan,
Japanin ja Italia yhteistoimintasopimus, joka sisälsi selviä
liittolaisvelvollisuuksia.
Näin kysymys Suomen
sitomisesta Saksan liittosopimuksen avulla oli tullut esille. Samaan
aikaan Suomen sitomisesta Saksan liittosopimuksen avulla oli tullut
esille. Samaan aikaan Suomen hallitus ryhtyi korostamaan
itsenäisyyttään erillissotakäsitteen avulla. Näissa kahdessa
kohdassa kiteytyi jo sodan varhaisessa vaiheessa ratkaisevia
ongelmia. Jos Suomi kävisi erillissotaa, kykenisikö se tekemään
myös erillisrauhan. Keväällä 1942 kysymys oli käytännöllinen,
ja Suomen hallitus etsi jo vastausta. Toinen kysymys oli se,
kykenisikö Saksa estämään Suomen erillisrauhan.
Syksyllä 1941 Saksa
merkitsi Suomelle tärkeintä ulkopoliittista realiteettia. Koska se
oli ilmmaissut kiinnostuksensa sopimukseen, Suomen hallitus piti
välttämättömänä ottaa kantaa asiaan. Kun Japanin-läheittiläs
Tadasji Sakja oli myös kesällä 1941 tiedustellut Suomen
halukkuutta liittyä antikomintern-sopimukseen, paine sopimuksen
tekoa kohtaan näytti kasvavan. Suomen hallitus koetti valita
pienemmän pahan, antikomintern-sopimuksen. Sen mukaan Witting
tarjoutui allekirjoittamaan antikomintern-sopimuksen.
Tuossa vaiheessa asia ei
kuitenkaan edennyt, mainitut lähettiläät olivat ehkä liikkeellä
oma-aloitteisesti, Kysymys ei silti ollut aiheettomasta
hälyytyksestä. Suomen erillissotaväittämä oli ruvennut
herättämään Saksan johdon kielteistä huomiota. Marraskuussa 1941
Saksan ulkoministeri Joachim von Ribbentrop otti äkkiä Suomen
antikomintern-sopimukseen liittymisen tarmokkaasti esille. Suomessa
oli jo toivottu koko sopimusasian raunneen, ja käynnistyttyä
suomalaiset koettivat aluksi viivytellen päästä siitä irti.
Saksan painostus oli kovaa, ja lähettiläs Blucher, joka tiesi mistä
kivisti, houkutteli omin luvin sillä, että kolmenvallan sopimus ei
tämän ansioista tulisi esille. Witting matkusti lopulta Berliiniin
allekirjoitustilaisuuteen. Vastoin toivomustaan Witting sai osakseen
suurta huomiota. Tosin sopimus osoittautui merkityksettömäksi,
kuten todettu, suureellisesta allekirjoitustilaisuudesta huolimatta,
Ratkaisu Suomen ja Saksan suhteiden varsinaisiin ongelmiin haettiin
lopultakin – kuten sodassa on luonnollista – rintamilta, joilla
Suomen armeijan panos loi katetta erillisotakäsitteelle.
Sopimukseen liittymisellä
oli muuan välittömästi ilmennyt myönteinenkin vaikutuksensa.
Hitler myöntyi suurpiirteisin elein Suomen samaan aikaan esittämään
suureen viljaostotoivomukseen. Suomen taistelukyvyn ylläpito, joka
oli Saksalle välttämätöntä, vaati myös elintarvikehuollon
perinpohjaista kohentamista Saksan toimitusten avulla. Saksan
sodanjohto oli jo kallistunut sille kannalle, että Saksan on
vastattava Suomen huollosta viime kädessä. Antikomintern-sopimuksen
allekirjoittaminen helpotti Hitleriä tekemään päätöksensä
vilja-asiassa Suomen kannan mukaisesti.
Lähdeaineisto Suomi
sodassa ISBN951-9078-94-0
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti