Kuva Helsingin Käpylästä vuodelta 1924
Sotien välinen aika oli
liikenteellisesti murroskautta. Suomi pysyi vielä pitkälti
”hevosvetoisena”, mutta 1920-luvulta lähtien autot ja
moottoripyörät alkoivat valloittaa maanteitä.
Vuonna 1921 voimaan tullut
laki siirsi yleisten maanteiden rakentamisen ja kunnossapidon valtion
vastuulle. Tiestön suunnittelussa kiinnitettiin huomiota
taloudellisten ja liikenteellisten seikkojen ohella mm.
matkailullisiin ja puolustuksellisiin näkökohtiin. Vuoteen 1939
mennessä tieverkon pituus kasvoi 48 000 km:stä 68 000 km:iin. Lähes
kaikki tiet olivat mutkaisia ja kapeita sorateitä.
Kestopäällystettyjä teitä oli vain malliksi.
Ensimmäiset autot tulivat
Suomen maanteille 1900-luvun alussa, vuonna 1920 oli käytössä 1700
autoa. Vuoteen 1939 mennessä autojen määrä kasvoi lähes 50
000:een, joista yli puolet oli henkilöautoja. Liikkumisen kannsalta
suurin merkitys oli linja-autojen yleistymisellä. Linja-autoilla
päästiin laajan maan syrjäisillekin kulmille, ja ne pystyivät
kilpailemaan matkustusmukavuudessa hyvinkin junaliikenteen kanssa.
Linja-autoliikenteen reittiverkon pituus oli 1920-luvulla jo lähes
40 000 kilometriä.
Linja-autoliikenteen
kasvusta huolimatta sotienvälinen aika oli rautateiden valtakautta.
Suomen pääradat oli rakennettu jo autonomian aikana, mutta
topparoikille riitti yhä töitä. Erityisesti 1920-luvulla
rakennustyöt etenivät nopeasti, ja talvisotaan mennessä saatiin
valmiiksi useita merkittäviä poikki- ja paikallisratoja. Tuolloin
maamme rataverkko oli saavuttanut lähes nykyisen muotonsa ja yli
5500 km:n pituuden. Rautateiden vetokalustona olivat lähes
yksinomaan höyryveturit, vaikka ensimmäiset dieselveturit
ilmenstyivät rautateille jo 1930-luvulla.
Kun itsenäistymisen
jälkeen ulkomaankauppa suuntautui idän sijasta länteen, kasvoi
kauppalaivaston ja merenkulun merkitys. Tämä johti Suomen
kauppalaivaston voimakkaaseen määrälliseen ja laadulliseen
uudistumiseen. Huonokuntoiset ja pienet purjealukset saivat väistyä
höyry- ja moottorilaivojen tieltä. Vuonna 1939 Suomen
kauppalaivaston noin 590 000 bruttorekisteritonnista purjelaivojen
osuus oli enää runsaat viisi prosenttia. Pisimpään uutta aikaa
vastaan sinnittelivät Ahvenanmaan metallirunkoiset parkit ja
fregatit, jotka näyttiävt muille purjealuksille peräpeiliään
Grain Race-kilpapurjehduksessa täydessä vehnälastissa Australiasta
Kap Hornin kautta Eurooppaan.
Tehokkuuden kasvu loi
pohjan alan tulevaisuudelle. Sisävesillä laivaliikenteen alamäki
oli jo tosiasia. Sen sijaan uitot lisääntyivät 1930-luvule asti
metsäteollisuuden kasvun myötä.
Lentoliikenteeseen
Suomessa siirryttiin kansainvälisesti varhain. Vuonna 1923
perustettu Aero Oy, nykyinen Finnair Oy, avasti seuraavana vuonna
vesitasoilla säännöllisen lentoliikenteen Helsingistä Tallinnaan.
Pian lennettiin myös Tukholmaaan, josta oli mahdollisuus jatkaa
Euroopan suurkaupunkeihin. Kalustona olivat saksalaiset
kokometalliset Junkersit.
Alkuvuosien vesitasoista
vapauduttiin 1930-luvulla, jolloin rakennettiin maakenttiä
suurimpiin kaupunkeihin. Valtakunnan pääkenttää, Malmin
lentokenttä, otettiin käyttöön 1936. Ensimmäisenä
toimintavuotenaan Aero lennätti 269 matkustajaa, mutta vuonna 1939
matkustajia oli jo 13 000.
Suomen teollisuus kehittyi
ripeästi sotien välisenä aikana. Keskimääräinen vuosikasvu oli
noin kahdeksan prosenttia ja tuottavuuskin nousi lähes viisi
prosenttia vuodessa. Teollisuuden työntekijöiden määrä lisääntyi
vuoteen 1939 mennessä 270 000:een. Suhteessa vielä nopeammin kasvoi
teollisuuden osuus maan bruttokansantuotteesta. Vuonna 1938
teollisuuden ja rakennustoiminnan osuus nettokansantuotteesta oli 30
prosenttia, kun ylivoimaisesti suurin työllistäjä maa- ja
metsätalous pääsi 36 prosenttiin.
Teollisuuden tuotannon
kasvun mahdollisti kotimaisen energian, sähkön, saannin
yleistyminen. 1920-luvun alussa oli teollisuuden tarpeisiin
valjastettu jo useita suurehkoja putouksia, mutta mittavin hanke oli
Imatran voimalan rakentaminen. Voimalan ensimmäinen vaihe valmistui
kevättalvella 1929, ja Imatra tuotti pian energiaa enemmän kuin
muut vesivoimalaitokset yhteensä.
Teollisuuden uudistumisen
veturina oli metsäteollisuus, joka suuntasi viennin lännen
markkinoille. Metsäteollisuuden tärkein haara oli aluksi
sahateollisuus, sillä rakennuspuulle riitti ostajia maailmansodan
raunioittamassa Euroopassa. Vuonna 1927 sahatavaran viennissä
saavutettiin ennätys, joka rikottiin vasta vuonna 1980.
Myös paperi meni
ajoittain hyvin kaupaksi, ja suuren talouslaman jälkeen
paperiteollisuus nousi tärkeimmäksi viejäksi. Paperiteollisuuden
pääartikkeli oli aluksi ruskea pakkauspaperi, joka antoi pian tilaa
pitemmälle jalostetuille tuotteille. 1930-luvn lopulla Suomi oli
maailman johtava paperinmyyjä.
Metsäteollisuuden
tuotteiden osuus Suomen viennin arvosta oli 1930-luvun lopulla 85
prosenttia. Tuolloin kotimarkkianteolliisuuteen luettavan
metsäteollisuuden osuus viennistä oli vain muutaman prosentin
luokkaa ja maataloustuotteiden noin seitsemän prosenttia.
Kotimarkkinateollisuus
kehittyi nopeasti ja kokonaisuudessaan kotimarkkinateollisuuden
tuotanto kasvoi hiukan nopeammin kuin vientiteollisuuden. Nimenomaan
metalliteollisuus kehittyi nopeasti. Tehostuva maatalous tarvitsi
koneita ja metsäteollisuus paperikoneita. Liikennettä varten
rakennettiin laivoja, vetureita, vaunuja ja ratakiskoa, ja
sähköistäminen lisäsi erilaisten laitteiden tilauksia.
Kaivosteollisuus oli
metalliteollisuuden tärkeä raaka-ainehankkija. Outokummusta oli
läytynyt vuosisadan alussa kuparia, mikä teki Suomesta kuparin
suhteen omavaraisen. Vuonna 1936 Outokummun kuparirikastetta alettiin
sulattaan Imatralla. Metallurgia kehittyi muutenkin: Harjavaltaan
nousi kuparivalssaamo ja Vuoksenniskalle rautatehdas.
Kun yhteys Venäjään oli
katkennut, tärkein kauppakumppani oli Englanti, joka osuus Suomen
viennistä li maalmansotien välisenä aikana noin 40 prosenttia.
Saksan osuus oli kuudennes ja Yhdysvaltain noin kahdeksan prosenttia.
Ruotsin osuus Suomen viennistä nousi vasta 1930-luvun lopulla noin
kuuteen prosenttiin. Tuonnin osalta kuvio oli lähes päinvastainen,
Saksa oli selvästi tärkein tuontimaa, ja myös Ruotsista tuonti oli
huomattavan suurta. Sen sijaan Englannista tuotiin vain kuudesosa
tuonnista. Neuvostoliiton kanssa käydyn kaupan osuus sekä viennin
että tuonnin arvosta oli koko maailmansotien välisen ajana vain
parin prosentin luokkaa.
Lähdeaineisto Suomi
kautta aikojen ISBN 951-8933-60-X
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti